Narrativium

Vi er ikke bare Homo Sapiens – vi er allermest Homo Narrans – den historiefortællende abe. Og vi elsker at tale om os selv.

Vi er i virkeligheden homo narrans – den historiefortællende abe. Vi eksisterer i kraft af fortællinger om os selv, vi lærer empati og at forstå andre mennesker gennem fortællinger, og vi forbinder os selv og verden via fortællinger, som altid har eksisteret som svar på vores behov for at få mening i virkeligheden.

Det, vi fortæller om os selv og hinanden, påvirker hvordan vi er sammen, vores opfattelse af verden, vores tilhørsforhold, vores værdier.

Vi lever i narrativer, er narrativer, omgås mennesker som eksisterer i kraft af narrativer, og som vi reelt kun kender som narrativer, uanset hvor tæt de er på os.

Hvordan påvirker det vores virkelighed? Er der overhovedet en virkelighed uden narrativer? Findes vi uden narrativer? Kan vi ændre verden ved at ændre fortællingerne? Kan vi ændre historien ved at ændre historierne? Vi er vant til at gøre det bagud – kan vi gøre det fremad?

Hvilke narrativer består vi selv af? Hvor kommer de fra? Kan vi ændre på dem? Kan vi ændre os selv ved ændre fortællingerne? Kan vi ændre den måde, vi opfatter hinanden? Den måde vi omgås?

Foto: Poul Erik Nikander Frandsen

Vi ’tegner streger mellem stjernerne’ – og himlen bliver et spejl, vi fylder med vores egne billeder og fantasier. De forbindes fra små historier til store fortællinger – om universet og verdens skabelse – ’life, the universe and everything’ – hvilket altid ender med at handle om os selv.

Både Historien og historierne bliver spejle, vi kigger i, når vi skal forstå hvem vi er, og hvor vi kommer fra. De lever i myter, fortællinger og i historiebøgerne, og på museerne går vi hen og kobler vores historier på den fælles fortælling. Hvor er jeg i alt det her?

Brug det femte element – narrativium

Alle steder har noget helt unikt at bygge på, som kan danne udgangspunkt for både formidling og produkter til salg, så der kommer penge ind til endnu bedre formidling. Alle kan få en signaturoplevelse eller et signaturprodukt som en unik og autentisk del af stedets branding.Men allerførst skal man have en historie. Den historie, som det hele skal skrives ind i, og hvor gæster eller kunder kan indskrive deres egen historie, så de drages med ind i fortællingen.Fortællingerne skal tilpasses publikum, formidles med en kontekst, som siger tilhørerne noget. Der skal være noget at pille ved, snakke om, prøve, være med til, blive en del af. Og det behøver ikke kun være for børn.

 

‘Anmeldelse’ fra Guldborgsund Frivilligcenter, Birgitte Zimling efter workshop for frivillige

En rigtig god workshop, med alle de rigtige ingredienser – mulighed for at dele sit eget syn på verden og blive udfordret på en professionel måde – få inspiration og tid til at tænke omvendt om verden – struktur og viden til at bevæge sig i retning af handling og frem for alt blive mødt i angsten for forandring med støtte og overskud fra underviseren.

Vi var rigtig glade da Freya tilbød sin workshop om, hvordan man bruger fortællinger. Refleksionen over hvilken bevidsthed vi skaber hos andre om, hvem vi er, kan bruges i alle mulige sammenhænge og blev tydelig i den blandede gruppe, vi var. På den forholdsvis korte tid vi havde sammen, blev der eksempelvis diskuteret salg og marketing, journalistisk tilgang til den gode fortælling, hvordan kan jeg ændre min egen fortælling – og skal jeg og hvad betyder erindring hos modtageren for, det vi fortæller om os selv. Alle gik berigede hjem med lyst til at bruge det erhvervede stof, og vi kigger i budgettet, om vi kan lave endnu et kursus til efteråret med samme tema – for det virkede.

 

Ring på tlf. 42 33 93 00 og hør mere.

XperiTime
error: Content is protected !!